Instrumente de evaluare psihologică
În cadrul Cabinetului individual de psihologie Bălan Constantin Răzvan sunt utilizate următoarele instrumente de evaluare psihologică. Toate aceste teste au licenţă de utilizare, iar psihologul este avizat să le aplice.
Matricile progresive Raven
Sunt teste pentru evaluarea inteligenţei persoanelor:
- cu vârsta cuprinsă între 4 şi 11 ani (matrici progresive color) şi măsoară în special inteligenţa non-verbală
- vârstnice (matrici progresive color)
- care prezintă diferite disfuncţii psihice, afazie, paralizii cerebrale, surzenie sau în evaluarea persoanelor cu un intelect sub limită
- cu vârsta cuprinsă între 6 şi 80 de ani (matrici progresive standard)
- cu vârsta peste 11 ani şi cu un nivel crescut de abilitate intelectuală (matrici progresive avansate).
Sistemul de evaluare clinică (SEC)
Acesta este unul dintre cele mai avansate (state of the art) sisteme de psihodiagnostic şi evaluare clinică validate ştiinţific şi este adresat atât copiilor şi adolescenţilor, cât şi adulţilor.
SEC cuprinde următoarele probe psihologice:
- 5 scale si chestionare care evalueaza tabloul clinic si pun in evidenta cele mai importante componente ale acestuia (distresul, tabloul de tip depresiv si de tip anxios etc) si starea de sanatate (starea de dezvoltare posttraumatica, chestionarul de autoevaluare a sanatatii mintale, emotii pozitive, emotii functionale negative etc);
- 15 scale si chestionare care evalueaza mecanismele etiopatogenetice asociate starii de sanatate (scala de atitudini si convingeri, scala de irationalitate pentru copii si adolescenti, inventarul ideilor, chestionarul de convingeri personale, scala stimei de sine, scala de autoeficienta, chestionarul gandurilor automate etc)
SCID I şi SCID II
Aceste chestionare scot în evidenţă tulburările clinice (afective, depresive, alimentare, somatoforme şi de adaptare, schizofrenia şi alte tulburări psihotice, inclusiv cele produse de substanţe) şi tulburările de personalitate (de tip obsesiv-compulsiv, pasiv-agresiv, evitant, dependent, depresiv, paranoid, antisocial etc).
Versiunea KID-SCID reprezinta interviul clinic structurat pentru tulburarile sugarului, copilului si ale adolescentului (masoara tulburările de comportament disruptiv, tulburările afective şi psihotice, tulburările anxioase, tulburările produse de comsumul de substanţe şi tulburările de adaptare)
CAS (Cognitrom Assessment System)
Aceasta este cea mai complexă baterie de teste psihologice existentă pe piaţa românească şi include 24 de teste de evaluare a aptitudinilor cognitive, 3 inventare de personalitate, 1 chestionar de evaluare a intereselor profesionale si 4 scale de evaluare a emoţiilor.
Teste proiective
- Testul arborelui (Koch) - utilizat în psihologia educaţională, psihologia clinică, psihodiagnostic, resurse umane etc.
- Desenul familiei - utilizat în psiholigia clinică pentru identificarea relaţiilor cu membrii familiei, a conflictelor interne sau a trăsăturilor psihotice (tendinţe depresive sau maniacale).
- Desenul persoanei - utilizat în psihologia clinică pentru semnalarea unor tipuri de identificare sexuală, maniera de adaptare la problemele întâmpinate de subiect, identificarea tendinţelor regresive şi a inhibiţiilor în dezvoltarea personalităţii.
- Testul apercepţiei pentru copii - utilizat în evaluarea psihologică a copiilor (identificarea principalelor nevoi şi pulsiuni; concepţia despre mediul înconjurător; conflictele semnificative; testarea realităţii, a judecăţii, a proceselor gândirii, funcţionarea autonomă, maturitate/imaturitate).
- Testul de apercepţie tematică - utilizat în evaluarea candidaţilor care doresc să se angajeze în domenii care cer un nivel înalt al abilităţilor de lucru cu oamenii sau un bun control al stresului (domeniul militar, juridic, diplomaţie, educaţie); în evaluarea pacienţilor care au un diagnostic psihiatric în vederea stabilirii tipului de terapie adecvat; în evaluarea unor tulburări de personalitate.
- Evaluarea funcţionării eu-lui - utilizat în psihologia clinică pentru diagnosticarea persoanelor cu vârsta de peste 18 ani în vederea stabilirii gradului de organizare şi funcţionare a personalităţii (memorie, concentrare, atenţie, capacitatea de conceptualizare, creativitate, nivelul de competenţă şi eficienţă în stăpânirea mediului ambiant, gradul şi tipul de relaţionare).
- Testul Rorschach - acesta este cel de-al doilea cel mai uzilizat test în evaluarea judiciară după MMPI şi al doilea cel mai răspândit test ca utilizare de către membrii Societăţii pentru Evaluarea Personalităţii. Este folosit în diagnosticarea tulburărilor de gândire care nu sunt evidente şi în diferenţierea gândirii psihotice de cea non-psihotică atunci când pacientul nu admite deschis că prezintă o gândire psihotică.